Tisztelt Ügyfelünk!
Tájékoztatjuk, hogy Magyarország Kormánya téli rezsicsökkentésről döntött. A 2018. március 12. napján kihirdetett és március 13. napján hatályba lépett, a fűtési célú távhőszolgáltatást igénybe vevő lakossági felhasználók részére biztosított téli rezsicsökkentésről szóló 39/2018. (III. 12.) Korm. rendelet alapján Ön a rendkívüli hideg időjárás miatt a társaságunk által kiállított számlán szereplő költségekből árkompenzációra jogosult.
A Kormány döntése alapján a jóváírás mértéke 12.000,- Ft. Az alábbiakban a jogszabállyal kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésekre adjuk meg a választ.
Kérdések és válaszok
1. Hogyan és mikor kapom meg a támogatást?
A távhőszolgáltató a Kormány 39/2018. ( III. 12. ) Korm. rendeletének megfelelően a juttatást 2018. április hónapban írja jóvá a lakóingatlanban, lakossági díjszabással fűtési távhőszolgáltatást használó fogyasztók számlájában.
2. Kérhetem az összeg készpénzes kifizetését?
A kompenzáció a jogszabály szerint készpénzben nem vehető fel, az a távhőszámla/számlák összegének csökkentésére szolgál, azokon kerül jóváírásra.
3. Mekkora összeget írnak jóvá?
A kormányrendelet alapján a jóváírandó árkompenzáció mértéke lakásonként 12.000,- Ft.
4. Mikor írják jóvá a támogatást?
A juttatás összegét a távhőszolgáltató 2018. április hónapban írja jóvá a díjfizetők szerződéses folyószámláján, amely jóváírás a 2018. április hónapban kibocsátott távhőszámla egyenlegében mutatkozik meg.
5. Van-e teendőm, hogy megkapjam a támogatást?
Az ügyfeleknek a juttatás jóváírásával kapcsolatban semmilyen tennivalójuk nincs, a jóváírást a szolgáltató végzi el.
6. Mi történik akkor, ha az áprilisi számlám alacsonyabb, mint 12.000,- Ft? Elveszik a különbözet?
A 2018. áprilisában kibocsátott számlában a fizetendő összeg nagyságától függetlenül megtörténik a lakásonkénti 12.000,- Ft jóváírása. Amennyiben a távhőszolgáltatási díjak összege alacsonyabb, mint a juttatás összege, akkor túlfizetés keletkezik. A különbözet nem veszik el, hanem a későbbiekben a FŐTÁV Zrt.-nél nyilvántartott, lejárt fizetési határidejű tartozás csökkentésére kerül felhasználásra a Polgári Törvénykönyv szerinti kiegyenlítési sorrendben (elsőként a költségekre, majd a kamatokra és végül a főtartozásra). Amennyiben Önnek nincs lejárt tartozása, úgy a következő havi távhőszámla fizetendő összege csökken a túlfizetés mértékével mindaddig, amíg a teljes összeg felhasználásra nem kerül.
7. Ha túlfizetésem van, akkor is megkapom a támogatást?
Igen, a juttatás jóváírása teljesen független a távhőszámla aktuális egyenlegétől, vagyis akkor is jár, ha túlfizetése van a fogyasztónak.
8. Kik kaphatják meg a jóváírást?
Azok kaphatják meg a juttatást, akik a lakás céljára használt lakóingatlanban, lakossági díjszabással veszik igénybe a fűtési távhőszolgáltatást. Nem lakás célú ingatlan esetében (pl. iroda, üzlet, garázs) nem jár juttatás.
9. Díjszétosztás nélkül fizeti a lakóközösség a távhőszámlát. Hogy kerül jóváírásra a juttatás?
Amennyiben a lakóközösség a fűtési távhőszolgáltatás díját szétosztás nélkül, azaz egy összegben fizeti meg FŐTÁV Zrt. felé, úgy a juttatás egy összegben kerül jóváírásra a kiállított távhőszámlában. A jogszabály szerint az egyben jóváírt összeget a jogosultak felé a közösség megbízottja, azaz a közös képviselő/képviselet érvényesíti lakásonként azonos mértékben, ami ebben az esetben is lakásonként 12.000 Ft. Amennyiben a megbízott nem így jár el, akkor a fogyasztóvédelmi hatóságnál lehet reklamációt benyújtani.
10. Mostanában adtam el az ingatlant. Ki kapja meg a juttatást?
A juttatásra az jogosult, aki 2018. március 13-án a lakás céljára szolgáló ingatlanban a távhőszolgáltatás díjfizetője volt.
11. Ha tartozásom van, akkor az csökken 12.000,- Ft-tal?
A juttatás teljes összege (12.000,- Ft) a 2018. áprilisában kiállított számlában kerül jóváírásra. Amennyiben a távhőszolgáltatási díjak összege alacsonyabb, mint a juttatás összege, akkor a számla fizetendő összege negatív értékű lesz, azaz túlfizetés keletkezik. A folyószámlán található túlfizetés nem veszik el, hanem a későbbiekben a FŐTÁV Zrt.-nél nyilvántartott, lejárt fizetési határidejű tartozás csökkentésére kerül felhasználásra a Polgári Törvénykönyv szerinti kiegyenlítési sorrendben (elsőként a költségekre, majd a kamatokra és végül a főtartozásra).
12. Hogyan tudom érvényesíteni a juttatást, ha részletfizetési megállapodást kötöttem?
A 12.000 Ft-os juttatást teljes egészében jóváírják a 2018. áprilisában kibocsátott számlában függetlenül attól, hogy az ügyfél kötött-e részletfizetési megállapodást korábbi időszakra vonatkozó tartozásokra.
13. Ha több távhő számla van a nevemen, mindegyikben megkapom a juttatást?
A juttatás minden lakás céljára használt ingatlanban, lakossági díjszabással igénybe vett távhőszolgáltatás után jár, tehát a több lakással rendelkező ügyfelek mindegyik – lakás célra használt – ingatlan után megkapják a 12.000.- Ft összegű juttatást.
14. A 12.000,- Ft-os kedvezményt a teljes számla összegéből írják jóvá vagy csak a fűtési hődíjra?
A teljes számla összegből kerül jóváírásra a támogatás összege, amennyiben az adott lakásban fűtési célú távhőszolgáltatás igénybevétele is történik. Vagyis ott ahol csak melegvíz szolgáltatás történik, nem érvényesíthető a kedvezmény.
15. Mi van, ha június végéig sem használom fel a juttatást?
Mivel a jogszabály szerint a 12.000,- Ft jóváírása már a 2018. áprilisában kibocsátott számlában megtörténik, ezért az így keletkezett túlfizetés akkor sem vész el, ha június 30-ig nem történik meg a felhasználása. Amennyiben az árkompenzáció teljes összege nem használódik fel és Önnek lejárt tartozása van, úgy az a FŐTÁV Zrt.-nél nyilvántartott, lejárt fizetési határidejű tartozás csökkentésére kerül felhasználásra a Polgári Törvénykönyv szerinti kiegyenlítési sorrendben (elsőként a költségekre, majd a kamatokra és végül a főtartozásra). Amennyiben Önnek nincs lejárt tartozása, úgy a következő havi távhőszámla fizetendő összege csökken a túlfizetés mértékével mindaddig, amíg a teljes összeg felhasználásra nem kerül.
16. Ha túlfizetésbe kerülök a juttatással, és június végéig nem használom fel, akkor megkapom készpénzben?
A jogszabály szerint a 12.000,- Ft jóváírása 2018. áprilisában kibocsátott számlában megtörténik, a fel nem használt összeg készpénzben nem vehető fel, hanem az árkompenzáció a számla egyenlegen mindaddig felhasználható, amíg a túlfizetés a havi távhőszámlák fizetendő összegeit ki nem egyenlíti.
17. Érvényesíthetek-e kamatkövetelést abban az esetben, ha a 2018. évi áprilisi számlában nem írják jóvá a teljes 12.000,- Ft-os juttatást?
A Kormányrendelet szerint a szolgáltatónak 2018. június 30. napjáig kell jóváírnia a juttatást, ami 2018. áprilisában megtörtént, így kamat a távhőszolgáltatóval szemben nem érvényesíthető.
18. Felhasználható-e a juttatás a DHK Zrt.-nél nyilvántartott lejárt fizetési határidejű tartozás csökkentésére vagy kiegyenlítésére?
A FŐTÁV Zrt. a lejárt fizetési határidejű díjtartozásokat a 181. napon a DHK Hátralékkezelő és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. (a továbbiakban: DHK Zrt.) részére engedményezi. A DHK Zrt. a követelések kötelezettjeit értesíti az engedményezés megtörténtéről és arról, hogy az értesítés kézhezvételét követően kizárólag a DHK Zrt. részére teljesíthetik tartozásukat. A követeléskezelőnél nyilvántartott tartozásokra az árkompenzáció nem használható fel.
A téli rezsicsökkentésről további részleteket a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal honlapján, a http://www.mekh.hu címen olvashat.